7 نشانه رایج کاهش گاز کولر ماشین (بخش اول)
7 نشانه رایج کاهش گاز کولر ماشین (بخش اول)

7 نشانه رایج کاهش گاز کولر ماشین (بخش اول)، باد گرم کولر ماشین یا کار نکردن سیستم تهویه مطبوع، دلایل مختلفی دارد. معمولا تعمیرکاران در چنین شرایطی، پیش از هرچیز سطح گاز مبرد درون سیکل تبرید کولر ماشین را بررسی می‌کنند؛ چراکه مهم‌ترین عامل مشکل پیدا کردن سیستم تهویه مطبوع، کم شدن گاز کولر خودرو است. آنچه به‌عنوان گاز کولر می‌شناسید، یک ماده شیمیایی به نام فریون (Freon) است. سوال اساسی این است که چگونه متوجه تمام شدن گاز کولر ماشین شویم؟ در این مطلب قصد داریم به‌بررسی مهم‌ترین علائم کم شدن گاز کولر خودرو بپردازیم.

علت کم شدن گاز کولر خودرو

کم شدن گاز کولر خودرو، نشان از بروز یک نوع نقص در عملکرد سیستم تهویه مطبوع است. این نقص چیزی جز نشتی در یکی از بخش‌های سیکل تبرید کولر نیست. نشتی ممکن است در محل اتصالات، لوله‌ها یا قطعات سیستم تهویه مطبوع رخ دهد. 3 عامل اصلی را می‌توان برای بروز نشتی در اجزای مختلف کولر ماشین ذکر کرد که عبارت‌اند از:

  1. وجود نقص در ساخت قطعات
  2. نصب اشتباه اجزای مختلف سیکل تبرید
  3. فرسودگی اجزای کولر در گذر زمان

علائم کم شدن گاز کولر

کم شدن گاز کولر خودرو، ارتباطی به نوع سیستم تهویه مطبوع ندارد. به‌عبارت دیگر، مشکل تمام شدن گاز کولر ماشین در تمام سیستم‌های تهویه دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک رخ می‌دهد. حتما کنجکاو هستید که با علائم کم شدن گاز کولر خودرو آشنا شوید. ما در اینجا 7 نشانه رایج کاهش گاز کولر ماشین را بررسی می‌کنیم.

باد گرم کولر ماشین

وقتی کولر ماشین را روشن می‌کنید، طبیعی است که در چند دقیقه اول، باد خنک وارد فضای کابین نشود؛ اما بعد از گذشت چند دقیقه باید دمای هوای ورودی از دریچه‌های کولر به‌سطح مناسب برسد. باد گرم کولر، مهم‌ترین نشانه کم شدن گاز کولر خودرو است.

داستان از این قرار است که کولر برای کاهش دمای هوا، نیاز به حجم مشخصی ماده مبرد در فشار معین دارد. در غیر این صورت نمی‌تواند دمای هوا را آن‌طور که باید و شاید خنک کند. البته باد گرم کولر ممکن است، نشانه خرابی قطعات دیگر در سیستم کولر ماشین نیز باشد؛ اما معمولا بیش از هرچیز باید روی کم شدن سطح گاز کولر حساس شوید.

مشاهده نشتی گاز کولر خودرو

فریون به‌عنوان سیال مبرد، ظاهری بی‌رنگ شبیه به آب دارد؛ اما برای روانکاری کمپرسور، معمولا مقداری روغن در آن وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود که سیال مبرد در فاز مایع کمی شبیه به گریس باشد.

نشانه دیگر تمام شدن گاز کولر ماشین، مشاهده نشتی فریون است. اگر به‌این موضوع مشکوک شدید، پیشنهاد می‌کنیم سطح هر یک از اجزا و لوله‌های سیستم تهویه خودرو را بررسی کنید. در صورت وجود مایع روی سطح آن‌ها، احتمالا با نشتی فریون روبه‌رو هستید.

درگیر نشدن کلاچ کمپرسور

با روشن کردن سیستم تهویه مطبوع خودرو، اگر کمی دقت کنید متوجه صدای خفیف کلیک می‌شوید. این صدا مربوط به کلاچ کمپرسور کولر است. کلاچ کمپرسور قطعه‌ای است که با وارد شدن فشار سیال مبرد، درگیر شده و دستور روشن شدن کمپرسور کولر را صادر می‌کند.

وقتی سطح گاز کولر کاهش پیدا می‌کند، طبیعی است که فشار آن نیز کمتر می‌شود. در نتیجه این احتمال وجود دارد که فشار لازم برای درگیر شدن کلاج کمپرسور تامین نشود. اینجاست که صدای کلیک نیز به‌گوش نمی‌رسد و سیستم تهویه مطبوع عملا کار نمی‌کند یا در صورت کار کردن، عملکرد خیلی ضعیفی از خود نشان می‌دهد.