آشنایی با برخی از صداهای موتور و راهکارهای کاهش آنها

آشنایی با برخی از صداهای موتور و راهکارهای کاهش آنها، در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از صداهایی که از داخل خودرو و یا سایر تجهیزات به گوش می رسد آشنا کنیم. برخی از صداهایی که احتمالا دارد از خودرو به گوش برسد عبارتند از صدای فس فس داخل موتور، صدای تق تق از سمت چرخ های خودرو و صدای ناله در هنگام چرخاندن فرمان. با ما همراه باشید تا بیشتر با دلیل به وجود آمدن این صداها و راه های کاهش صدای آنها آشنا شوید.

صدای فس فس داخل موتور

به‌طور معمول زمانی که در درون موتور یا لوله‌های اطراف آن نشتی رخ بدهد، صدای فس فس شنیده می‌شود. برای کنترل این صدا و رفع ایراد آن زود دست به کار شوید؛ چرا که اگر صدا مربوط به لوله‌های رادیاتور باشند سیستم خنک کننده خودروی شما به‌طور کامل کار نخواهد کرد و احتمال سوختن موتور یا آسیب دیدن سرسیلندر را در پی خواهد داشت و همچنین تعمیر این قطعات هزینه‌های بالایی دارد. علاوه‌بر این ممکن است لوله وکیوم خودرو آسیب دیده باشد که بی‌اهمیتی به آن موجب افزایش شدید سوخت خودرو خواهد شد.

در این مورد بهتر است لوله‌های مربوط به بخاری و کولر را نیز تست کنید. اگرچه نشت گاز کولر ظاهراً فقط منجر به کار نکردن کولر در محیط‌های گرم خواهد شد، ولی باید بدانید که نشتی گاز کولر و کم شدن فشار آن باعث می‌شود فشار مضاعفی برای خنک کردن به کمپرسور کولر خودرو وارد شود و احتمال آسیب‌دیدگی در قطعات کمپرسور یا خود کمپرسور بسیار محتمل خواهد بود.

همچنین درصورتی‌که لوله‌های مربوط به رادیاتور بخاری نشتی داشته باشند؛ علاوه‌بر کم شدن آب رادیاتور و آسیب به سیستم خنک کننده و موتور می‌تواند نشتی در درون کابین خودرو اتفاق بیفتد که باعث پوسیدگی و ایجاد بوی بد داخل خودرو خواهد شد.

برای رفع اشکال این مسائل بهتر است به یک تعمیرکار مراجعه کنید، تا سیستم‌های موردنظر را به‌درستی کنترل و تعمیر کنند.

صدای تق تق از سمت چرخ‌های خودرو

درصورتی‌که با سرعت پایین در حال حرکت هستید و در پیچاندن فرمان صدای تق تق به گوشتان ‌می‌رسد، ممکن است پلوس یا سر پلوس آسیب دیده باشد. بهتر است برای بازدید از پلوس و دیگر قطعات سیستم تعلیق خودروی خود به یک زیر و بند سازی مطمئن مراجعه کنید.

شنیدن این چنین صدایی از قسمت عقب خودرو‌های دیفرانسیل عقب می‌تواند مربوط به اتصالات میل گاردان خودرو باشد.

صدای ناله در هنگام چرخاندن فرمان

در بسیاری از موارد دیده می‌شود که در حین پیچاندن فرمان صدایی شبیه به صدای ناله از درون کاپوت ماشین به گوش می‌رسد. این صدا به احتمال زیاد مربوط به پمپ هیدرولیک فرمان خودرو است. صدای ناله مربوط به پمپ هیدرولیک خودرو می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که ازجمله آن می‌توان به کم بودن سطح روغن هیدرولیک در پمپ هیدرولیک خودرو، خراب بودن اورینگ‌های داخل پمپ یا ضعیف عمل کردن پمپ هیدرولیک خودرو اشاره کرد. معمولا در چنین شرایطی فرمان خودرو نیز به‌راحتی قبل عمل نمی‌کند.

حتما این نکته را به‌خاطر داشته باشید که فقط به کارکرد فرمان بسنده نکنید و در صورت شنیدن صدایی شبیه به این صدا حتما پمپ هیدرولیک را بررسی کنید؛ چرا که ممکن است افزودن اندکی روغن هیدرولیک مشکل را حل کند یا هواگیری باعث قطع شدن صدا شود. درصورتی‌که شما این کارها را انجام ندهید باعث خرابی زودهنگام پمپ هیدرولیک شده و باعث هزینه‌های سنگینی ‌می‌شود.