آشنایی با سیم کشی گیربکس و روش های چک کردن بخش های مختلف آن

آشنایی با سیم کشی گیربکس و روش های چک کردن بخش های مختلف آن، شاید تا کنون اسم کامپیوتر خودرو یا ECU به گوشتان خورده است. در برخی خودرو ها به خصوص نمونه های مجهز به سیستم گیربکس اتوماتیک قطعه ای به نام TCU یا کامپیوتر گیربکس نیز وجود دارد. با این مطلب همراه باشید تا با اجزا و بخش های مختلف سیم کشی گیربکس آشنا شوید.

TCU مخفف کلمه TRANSMISSION CONTROL UNIT است. TCUدر حقیقت کامپیوتر گیربکس های اتوماتیک است که از طریق سنسور های مختلف پیشرانه یا ECU اطلاعات مختلف را دریافت می کند. در برخی خودرو ها ECU و TCU با هم ترکیب شده و به صورت یک واحد با نام  PCM (POWER TRAIN CONTROL) قرار دارد.

وظایف سیم کشی گیربکس

در کامپیوتر های اتوماتیک عملیات پیچیده ای صورت می گیرد و انواع پارامتر ها در نظر گرفته می شود تا دنده به درستی و به مقداری بیشتر یا کمتر تغییر پیدا کند. بر اساس سنسور های مختلف موجود در خودرو، اطلاعات سرعت خودرو به TCU فرستاده می شود تا دنده مناسب انتخاب شود. سنسوری نیز وجود دارد که دمای گیربکس را به کامپیوتر گزارش می دهد و در این صورت گیربکس بر اساس دما اقدام به کم و زیاد کردن دنده می کند.

در گیربکس های اتوماتیک بر اساس میزان فشار پدال گاز دنده مناسب انتخاب می شود. اگر راننده پای خود را تا آخرین حد به پدال گاز فشار دهد کامپیوتر تشخیص می دهد که افزایش شتاب مورد نیاز است و دنده را تا حد امکان پایین می اورد تا بیشترین قدرت را در اختیار قرار دهد. علاوه بر موارد گفته شده در برخی خودرو ها هنگامی که کامپیوتر تشخیص دهد خودرو در حال حرکت در سرازیری است؛ معمولا دنده را کاهش می دهد و ثابت نگه می دارد تا از افزایش سرعت بیش از اندازه خودرو جلوگیری کند.

قیمت

به طور کلی باید در نگه داری از گیربکس های اتوماتیک دقت بالایی به خرج داد، چرا که هر گونه خرابی در این نوع از گیربکس ها هزینه بسیار سنگینی را در پی دارد. در مورد کامپیوتر گیربکس نیز معمولا این قطعه دچار مشکل نمی شود و اگر مشکلی برای آن ایجاد شود تعمیر خواهد شد. شرکت هایی که تعمیرات گیربکس یا خدمات الکترونیکی نظیر ریمپ را انجام می دهند خدمات مرتبط با تعمیر کامپیوتر گیربکس را نیز ارائه می دهند.  

روش های چک کردن قطعات سیم کشی گیربکس

فیوز ها

چک کردن فیوز ها به صورت چشمی و یا با اهمتر انجام می شود.

سنسور سرعت ورودی گیربکس

اهم سنسور سرعت ورودی بین 400 الی 600 اهم است اما برای تست صحیح این قطعه بر روی خودرو  206 تنها استفاده از دستگاه های عیب یاب استاندارد را توصیه می کنیم.

رله آنتی استارت

برای تست آن سوکت یونیت گیربکس و بلوک هیدرولیک را بکشید، با یک تکه سیم به پایه 11 از سوکت ECU  گیربکس و پایه A5 از بلوک هیدرولیک بدنه بدهید. در این حالت صدای به ترتیب رله های عملگر قفل دسته دنده و نیز رله انتی استارت را خواهید شنید که نشانگر صحت عملکرد آن ها است.

عملکرد قفل دسته دنده

برای تست سیم کشی گیربکس، سوکت یونیت گیربکس را بکشید، با یک تکه سیم به پایه 11 از سوکت ECU گیربکس به بدنه بدهید. در این حالت به ترتیب دسته دنده در محل P قفل می شود که نشانگر صحت عملکرد آن است. 

استپ ترمز

برای تست آن ها، سوکت یونیت گیربکس را بکشید. به پایه 43 سوکت یک لامپ تست وصل کنید. با زدن ترمز در صورت صحت کارکرد استپ ترمز روشن و خاموش می شود.