آشنایی با واتر پمپ، وظیفه آن در خودرو و نحوه برطرف کردن نشتی آن

آشنایی با واتر پمپ، وظیفه آن در خودرو و نحوه برطرف کردن نشتی آن، یکی از اجزای سیستم خنک کننده موتور خودرو واتر پمپ است. این قطعه به صورت مداوم مایع رادیاتور را به سمت موتور خودرو پمپاژ می‌کند تا از بالا رفتن حرارت موتور در هنگام کار کردن جلوگیری نموده و مانع جوش آوردن موتور گردد. موتور خودرو به هنگام کارکردن، دمای بسیار بالایی در حدود 2500 درجه سانتی‌گراد از خود تولید می‌کند. جهت کارکرد بهینه، دمای موتور باید در محدوده 90 تا 95 درجه سانتی‎‌گراد نگه داشته شود.

اساس کار واتر پمپ

با هر بار روشن شدن موتور، واتر پمپ نیز شروع به کار کرده و مایع درون رادیاتور را به سمت موتور پمپاژ می‌نماید و مایعی که حاوی آب و ضدیخ است، درون سرسیلندر و پوسته موتور به گردش درمی‌آید. حرارت موتور جذب مایع شده و در نتیجه دمای آن بالا می‌رود که برای خنک شدن باید به رادیاتور باز گشته تا پس از  خنک شدن، مجدداً به سمت موتور بازگردد.

چون وظیفه واتر پمپ برقراری گردش دائمی آب در موتور است تا زمانی که موتور خودرو روشن است باید کار کند، معمولاً کارخانه‌های سازنده، آن‌ها را با طول عمر بالا می‌سازند. البته ممکن است برخی از واتر پمپ‌ها زیاد عمر نکنند و از آنجایی که خرابی این قطعه از خودرو، مشکلات متعددی از جمله خرابی واشر سرسیلندر و موتور خودرو را به دنبال دارد در نتیجه باید سریعاً به تعمیر یا تعویض آن اقدام نمود.

بهترین زمان تعویض واتر پمپ

واتر پمپ معمولاً به وسیله تسمه تایم حرکت می‌کند اما گاهی تسمه کمکی که به پولی سر واتر پمپ متصل است موجب حرکت آن می‌شود. به همین دلیل تعمیرکاران خودرو معمولاً پیشنهاد می‌کنند که با هر بار تعویض تسمه تایم، واتر پمپ نیز تعویض گردد، چون دسترسی به هر دو قطعه سخت و هزینه تعویض آن بسیار بالاست.

اگر به خرابی واتر پمپ رسیدگی نشود موجب ایجاد خسارت و خرابی در واشر سرسیلند و موتور خودرو خواهد شد، بنابراین بهتر است علائم خرابی واتر پمپ را بشناسیم و با بررسی آن از ایجاد هزینه‌های گزاف تعمیرات واشر سر سیلند و موتور خودرو جلوگیری نماییم.

نحوه برطرف کردن نشتی واتر پمپ

نشتی مربوط به واتر پمپ از دور پوسته، دور شفت مرکزی واتر پمپ و دور شیلنگ رفت و برگشت اتفاق می‌افتد. اگر نشتی از شیلنگ باشد می‌توان مکان نشتی را پیدا کرد و راه آن را مسدود کرد اما اگر نشتی از داخل واتر پمپ باشد حتما باید واتر پمپ را باز نموده و آن را بررسی کنیم. اگر نشتی از پوسته واتر پمپ بود می‌توان با چسب موقتا آن را آب بندی کرد و بعدا نسبت به تعویض آن اقدام کرد. اگر نشتی از شفت مرکزی واتر پمپ باشد بهتر است آن را تعویض کنیم.

در برخی مواقع هیچ دلیل و یا علامتی مبنی بر خرابی واتر پمپ وجود ندارد، اما با این حال آب رادیاتور بیش از حد داغ می‌شود و بخار از کنار درب رادیاتور بیرون می‌آید. در اینجا واتر پمپ هیچ مشکلی نخواهد داشت، چون درب رادیاتور به گونه‌ایی طراحی شده است که فشار اضافی را دفع می‌کند تا به قسمت‌های دیگر آسیب وارد نشود.