دلایل تاخیر در تعویض دنده گیربکس های اتوماتیک

 یکی از مهم ترین دردسر های دنده های اتوماتیک به ویژه در سفر های درون شهری. تاخیر در تعویض دنده است. هر چند این زمان بسیار بهبود یافته است ولی در موارد جزئی حتی رانندگان مبتدی نیز آن را حس می کنند. البته این تاخیر زمانی از نظر بیشتر کارشناسان امری طبیعی است. زیرا در گیربکس های اتوماتیک، سنسور های هوشمند وظیفه تشخیص زمان تعویض دنده را بر عهده دارند و این کار هم باید سیستم تنظیم شده روی گیربکس انجام دهد.

باید در نظر داشت تاخیر در تعویض دنده در هر سرعت یا هر نوع تعویضی مشهود نیست و تعداد تکرار آن در یک سفر درون شهری بستگی به کیفیت گیربکس اتوماتیک، طراحی و میزان توقف های اتومبیل بستگی دارد. هر چند این ایراد برای برخی از رانندگان حرفه ای اتومبیل بسیار محسوس و عذاب آور است اما اغلب رانندگان در موارد بسیار کمی آن را حس می کنند. مگر این که گیربکس با مشکل مواجه شود. در واقع در گیربکس اتوماتیک چیزی به نام دنده 1 2 3 و ... وجود ندارد و توسط ضرایب مجازی به دست می آیند.

 برای این که گیربکس قادر باشد نسبت انتقال قدرت های مختلف یا همان دنده ها را ایجاد کند، به وسیله صفحات و باند های ترمزی سرعت گردش بخش های مختلف قفس سیاره ای را تغییر می دهد. بدین ترتیب می تواند مثلا با ثابت کردن دنده رینگی یا پوسته، ضریب انتقال را سبک کرد. یا با قفل کردن خورشیدی ها به ضرایب سنگین تری دست یافت. در حالت عادی گیربکس بسته به شرایط و نحوه رانندگی راننده و ضرایب را تنتخاب می کند. و عمل انتخاب ضریب به دلیل خاصیت لنت گونه باند های ترمزی و صفحات، به نرمی انجام می شود.

 اما گاهی ممکن است شرایطی به وجود بیاید که عمل تعویض دنده همراه با ضربه و یا گیجی همراه باشد. این شرایط می تواند شامل موارد زیر باشد:

عملکرد نادرست شیر رادیاتور روغن

دشمن شماره یک هر نوع سیستم هیدرولیکی، حرارت زیاد است. و گیربکس اتوماتیک نیز به عنوان یک سیستم هیدرولیکی پیچیده از این قاعده مستثنی نیست. وقتی حرارت روغن هیدرولیک بالا برود موجب بروز پدیده فرار روغن از میان صفحات و باند ها شده و در این شرایط اصطلاحا گیربکس دنده را ول می کند. این مسئله با ضربه گیربکس به اتاق همراه است. اکثر گیربکس ها خنک کننده دارند که در شرایط لازم با تشخیص سیستم، مسیر آن باز شده و روغن مکش شده از کارتل گیربکس توسط پمپ به درون خنک کن وارد می شود تا با عبور از درون لوله های در تماس ما مایع خنک کننده پیشرانه، دمای آن را به حد متعارف برساند.

 ضعف شیر های برقی و سوپاپ

عملکرد ضعیف شیر های برقی یا خرابی واشر های آب بندی سوپاپ های کنترل موجب جریان یافتن نادرست فشار روغن شده و موجب عملکرد نادرست سرور ها می شود. اگر سرور ها درست عمل نکنند (بیش از حد سریع چفت شده و یا به کندی چفت شوند) صفحات و باند ها نیز درست درگیر نشده و رفتار گیربکس همراه با ضربه و یا تاخیر خواهد بود. باقی ماندن در موقعیت D در ترافیک ها نیز می تواند استهلاک گیربکس را بالا ببرد چرا که عموم گیربکس ها در ترافیک ها میان دنده های 1 و 2 سرگردان می شوند. در این شرایط بهتر است موقعیت سلکتور را روی حالت تیپ ترونیک یا L1 (بسته به مدل گیربکس) ببرید تا گیربکس در یک دنده باقی بماند.