همانطور که اطلاع دارید، هر یک از شرکتهای خودروسازی در سرتاسر دنیا طراحیهای منحصربهفرد خود را درزمینه خودروسازی دارند. ولی بهطور کلی در طرح کلی، اکثر خودروها تا حدودی به یکدیگر شبیه هستند. بهعنوانمثال اکثر خودروها کاپوت، چراغ خودرو ، شیشه خودرو و … دارند. ولی این خودروها که تا حدودی شبیه به یکدیگر هستند در مواردی با یکدیگر تفاوت داشته که این تفاوتها است که خودروهای گوناگون را در دستهبندی متفاوتی قرار میدهد.
وظایف کاپوت خودروها
حفاظت از موتور
مهمترین قطعه یک خودرو ، موتور خودرو آن است. به دلیل اهمیت بالای موتور خودرو ضروری است تا به خوبی از آن محافظتشده تا از آسیبهای وارده احتمالی در امان باشد. اصلیترین وظیفه کاپوت، محافظت از موتور خودرو است. در حقیقت در نبود کاپوت، ممکن است تا اجزای داخلی موتور در اثر ضربات احتمالی و یا شرایط جوی نامناسب آسیب ببینند. در اصل کاپوت خودرو با پوشش تمام سطح موتور و قطعات آن از موتور خودرو محافظت میکند.
قابلیت دسترسی به موتور
سادهترین وظیفه کاپوت که در نگاه اول به آنهم قابلدرک خواهد بود این است که این امکان را به ما میدهد تا بهسادگی به موتور خودرو دسترسی داشته باشیم. اهمیت این دسترسی زمانی مشخص میگردد که خودرو در اثر خرابی نیاز به تعمیر داشته باشد و ضروری باشد که به موتور خودرو دسترسی داشته باشیم.
عایقی برای صدای موتور
موتور خودروها در زمان روشن بودن و حرکت تولید صدا میکنند. این صداها عموماً از احتراق درون موتور ناشی میشوند. ازاینرو همواره شرکتهای خودروسازی به دنبال راهی هستند که این صداها را کاهش دهند و قرارگیری یک پوشش بر روی موتور به نظر سادهترین راه پیش رو است. کاپوت بهطور کامل سطح موتور را میپوشانده و از خروج صدا از موتور خودرو به میزان قابلتوجهی جلوگیری میکند. درب موتور خودرو یک عایق مناسب برای صدای موتور است.
محافظت از سرنشینان خودرو
در بالا به وظیفه اصلی کاپوت که حفاظت از موتور خودرو میباشد اشاره کردیم. با پیشرفت تکنولوژی خودروسازی و دستیابی به فناوریهای پیشرفته مرتبط این صنعت شاهد این موضوع بودهایم که کاپوت خودروها در زمان وقوع تصادف از وارد آمدن ضربه به داخل اتاق خودرو جلوگیری کرده و نتیجتاً آسیب وارده به سرنشینان خودرو را تا حد زیادی کاهش میدهد.
زیبایی خودرو
علاوه بر تمامی کاراییهایی که در بالا ذکر شد، کاپوتها بر زیبایی خودروها تأثیر بسزایی دارند. ازاینرو در صنعت خودروسازی طراحی درب موتور خودروها اهمیت فوقالعادهای دارد.
طراحی کاپوت خودروها
معمولاً کاپوتها در قسمت جلویی خودروها قرار میگیرند و دلیل این امر قرارگیری موتور خودروها در قسمت جلوی خودرو است. اما این موضوع همیشگی نبوده و در برخی از خودروها موتور خودرو در قسمت عقبی خودرو قرارگرفته است. علاوه بر این کاپوتها ازنظر چگونگی باز شدن نیز با یکدیگر تفاوتهایی دارند. برخی از کاپوتها به سمت جلوباز میشوند و این امر دسترسی به موتور خودرو را آسانتر میکند. در اکثر طراحیهای خودروها، کاپوتها به سمت عقب باز میشوند.
نقش کاپوت در چگونگی تشخیص دادن خودروهای تصادفی
به کمک کاپوت بهآسانی میتوان تشخیص داد که آیا خودرو تصادف کرده است یا خیر. کاپوتهای اصل اندازهای استاندارد دارند و فاصله آنها با بدنه خودرو اندازهای مشخص دارد. کاپوتهای اصل نه فاصله زیادی از بدنه خودرودارند و نه به بدنه خودرو چسبیدهاند. زمانی که کاپوت فابریک خودرو با یک کاپوت غیر فابریک تعویض شود این فاصله تغییر خواهد کرد. در کاپوتهای تقلبی این فاصله یا بیشتر است و یا کمتر، به این صورت که یا کاملاً به بدنه خودرو چسبیدهاند و یا به مقدار نامتعارفی از بدنه فاصلهدارند. علاوه بر این با تشخیص این خاصیت، میتوانید تفاوت بین کاپوت تقلبی و اصل را دریابید. دلیل ایجاد این فاصله تفاوت بین اندازهها و قالبهای کاپوتهای اصل و تقلبی است.
درب موتور وارداتی
محصولات وارداتی اصل ازنظر کیفیت و ظاهر با قطعه فابریک ساختهشده توسط کارخانه برابری میکنند. کاپوتها نیز از این قاعده مستثنا نبوده و کاپوتهای وارداتی اصل با نمونههای مشابه تقلبی که در بازار موجود است کاملاً تفاوت دارند.