دیفرانسیل خودرو یکی از مهمترین خصوصیات فنی هر ماشین است. به طوری که پس از بیان حجم موتور، نوع گیربکس و تعداد دندههای آن و توان و گشتاور خروجی موتور، در رابطه با دیفرانسیل آن صحبت میشود.
معرفی دیفرانسیل خودرو
دیفرانسیل مجوعهای از چرخدندهها است که در کنار هم ضمن انتقال نیرو، جهت گشتاور را هم تغییر میدهند. این سیستم در واقع محور متحرک خودرو بوده و زیر آن قرار میگیرد. به کمک دیفرانسیل نیروی گیربکس به چرخهای متحرک ماشین منتقل میشود. این انتقال نیرو بر اساس نحوه حرکت خودرو در مسیر مستقیم یا سر پیچها و به تناسب نیاز، میان چرخها تقسیم میشود. هر جفت چرخ ماشین دارای یک محور است. محور جفت چرخ جلویی را محور جلو و محور چرخهای عقبی را محور عقب مینامند. دیفرانسیل موظف است نیرو را از میل گاردان یا گیربکس دریافت کرده و به محور متحرکت ماشین منتقل نماید.
تاریخچه روی کار آمدن دیفرانسیل در خودروها
در اغلب ماشینهای قدیمی، سرعت چرخها برای گردش در پیچ یکسان بود. به همین سبب معمولا خودروها هنگام پیچیدن، واژگون میشدند. این ماشینها فاقد سیستم دیفرانسیل بودند. اما رفته رفته نیاز به حضور این سیستم در ماشین به سبب مشکلات رانندگان هنگام دور زدن سر پیچها احساس شد. به کمک دیفرانسیل سرعت حرکت چرخها بر اساس نیاز آنها تعیین میشود. در نتیجه زمان دور زدن ماشین با مسئله واژگونی مواجه نخواهد شد.
اولین سیستم دیفرانسیل کشف شده به ۷۰ تا ۱۰۰ سال پیش از میلاد برمیگردد. دانشمندان در سال ۱۹۰۲ در لاشههای یک کشتی غرق شده، سیستمی شبیه به دیفرانسیل کشف کردند. آنها معتقدند این سیستم برای تعیین زاویه بین موقعیتهای اکلیپتیک (خسوف و کسوف) خورشید و ماه استفاده میشده است.
پس از آن در سالهای 227 تا 239 میلادی Ma Jun در چین ارابهای به نام جنوبنما ساخت که از قطبنمای غیرمغناطیسی و نوعی دیفرانسیل بهره میبرد. سال های 658 تا 666 میلادی نیز سالهای شکوفایی دو مهندس و راهب چینی بودایی بود که ارابههای جنوبنما مجهز به سیستم دیفرانسیل ساختند. با گذشت زمان و در سالهای 1027 تا 1107، بازتولید ارابه جنوبنما توسط یان سو و وو درن انجام شد. البته دیفرانسیل به کار رفته در این ارابهها نسبتا پیشرفتهتر از نمونههای قدیمی خود بود. سال ۱۷۲۰ میلادی نیز جوزف ویلیامسون از سیستم دیفرانسیل در ساعت استفاده نمود.
دیفرانسیلهای کنونی اولین بار در سال ۱۸۲۷ توسط اونیسفور پیکوئر در ماشین بخار به کار گرفته شد. در سال ۱۸۷۶ جیمز استارلی دیفرانسیلی برای دوچرخهها طراحی کرد. این سیستم بعدها توسط کارل بنز در خودروها مورد استفاده قرار گرفت. سال ۱۹۵۸ نیز دوران روی کار آمدن دیفرانسیل لغزش محدود بود. این سیستم توسط ورنون گلیزمن اختراع شد.